Nieuwe theaterteksten

Martine schrijft op eigen initiatief of in opdracht, nieuwe theaterteksten. Het meest recente project is ‘Mysterie Montessori’. Een musical bedacht, geschreven en geregisseerd door Martine in het kader van het Maria Montessori Memoriejaar 2014. http://www.mariamontessorimemoriejaar.tk/

In Chiaravalle heeft Martine een ontmoeting gehad met de directeur van het museum in Chiaravalle, het geboortedorp van Maria Montessori.

In Chiaravalle heeft Martine een ontmoeting gehad met de directeur van het museum in Chiaravalle, het geboortedorp van Maria Montessori.

 

Zoektocht naar Maria Montessori

Vorig jaar werd ik benaderd met de vraag een musical te schrijven over Maria Montessori voor groep 8 van de Maria Montessori school in Noordwijk. Maria Montessori, de naam had al iets van een belofte in zich. Veel verder dan de uitspraak ‘leer mij het zelf te doen’ kwam ik in eerste instantie niet. Totdat ik de eerste boeken kreeg aangereikt. Al snel ontvouwde zich in mijn hoofd een beeld van een opmerkelijke vrouw. Ik werd gegrepen door haar levensgeschiedenis die lange tijd alleen maar vragen opriep. Een prachtig uitgangspunt. Ik moest afdalen en op zoek gaan naar de antwoorden.

Amsterdam, Zelhem, Noordwijk

Een reis die me in eerste instantie bracht naar de Association Montessori Internationale (AMI) in Amsterdam waar ik kleindochter Carolina Montessori en Joke Verheul ontmoette. Dwalend door huis en werkkamer kon ik bijna de sigarettenrook ruiken die daar veelvuldig moet hebben gehangen. Een asbak als stilleven op een massief bureau. Daarna naar Zelhem naar de fabriek van Nienhuis waar alle Montessorimaterialen nog steeds worden vervaardigd en verspreid in Europa. Daar op zolder vonden we, diep weggestopt onder het stof en opgestapeld op een plank, unieke 9 mm filmbanden. Niemand wist wat erop stond. Het leek wel een belevenis uit een spannend jongensboek. In het museum Oud Noordwijk hebben we ze op zolder bekeken. Terug in de tijd in het Nederland van de zestig en zeventiger jaren waarin schooltjes en groepsuitjes voorbij kwamen. De beelden van Maria zelf waren onze beloning.

Rome

Het was onvermijdelijk ik moest en zou naar Italië gaan om haar woon,- en werkplekken te bezoeken, terug naar de bron. De adem proeven van weleer en dwalen door haar landschappen. Het is een onvergetelijke reis geworden die ik samen met Henriette Kors, leerkracht in het Montessorionderwijs, heb afgelegd.

Struinen door de archieven in het Opera National te Rome onder de waakzame blik van Paola… Documenten inzien die zelden worden geopend, zoals die van Mussolini gericht aan Maria. Beeldmateriaal uit vervlogen tijden bekijken. De vaak vergeelde privéfoto’s van de onbewaakte momenten waren een hoogtepunt. Tot dan toe werd ik in mijn zoektocht steeds geconfronteerd met geposeerde foto’s. Nooit een foto van een los moment, een geheime kiek die ons meer vertelde over de mens achter die sterke vrouw. Als een pitbull beet ik mij vast in het materiaal en dat werd beloond. Maria wandelend in de tuin likkend aan wat leek een ijsje.

Het bezoeken van het internationale opleidingsinstituut voor docenten voelde als het betreden van een geheime afdeling. Sereen en met een enorme concentratie waren daar enkele jonge vrouwen bezig. De intensiteit waarmee de montessorikleedjes werden in,- en uitgerold was indrukwekkend. Het lopen langs de rivier de Tiber die dwars door de stad heen slingert, het bezoeken van Montessori’s geliefde Pincio Park met een prachtig overzicht op Rome bracht ons dichter bij de figuur Montessori. Het Montessorigevoel was ook sterk aanwezig in San Lorenzo tijdens het bezoek aan de eerste Casa Dei Bambini. Vergeleken met de foto’s die we hadden gezien leek de plek weinig veranderd. Een oude binnenplaats waar alle appartementen op uit komen. In het midden een parkje en een tuin waarin de kinderen gewassen verbouwden. Een lege ruimte als schoollokaal. De was die aan de lijnen wapperde bracht ons in de sfeer van die tijd. Een plek tussen de arbeiders waarin je de kindergeluiden kon horen als je even je ogen sloot.

Chiaravalle

Een treinreis van vijf uur in een boemeltrein bracht ons naar de Adriatische kust. Haar geboortedorp Chiaravalle maakt een wat verlaten indruk. Tussen de industriegebieden ligt daar dit rustige dorp aan zee. We ontmoeten de zeer energieke zakenman Lucio Lombardi en diens tolk Fransesco. Een uitermate hartelijk ontvangst brengt ons naar Maria’s geboortehuis, nu een museum. Haar kamer is klein met uitzicht op het plein. De getoonde materialen ogen fris en kleurrijk. Een stortvloed aan Italiaanse woorden vult het vertrek. We bezoeken het theater dat gerund wordt door de Montessori Stichting. Een prachtig orkest treedt op in een theaterzaal die doet denken aan de Leidse schouwburg. In de loge op de rode pluche stoelen voel ik me de koning te rijk.

Mysterie Montessori

‘Maria Montessori, wat een ijzersterke vrouw’ zingen de kinderen in dit verhaal. Niets is minder waar. Ik heb me kunnen laven aan deze ervaring en ben meer te weten gekomen van de achterkant van deze vrouw die in haar tijd ongelooflijk moedig, slim en doortastend was. Die dwars tegen alle regels in durfde te gaan omdat ze wist wat ze wilde en daarvoor vocht op dezelfde leeftijd al als de kinderen die u straks voor u ziet. Haar werk en privéleven komen als een enorme contradictie over maar is dat niet: het leven van een uitzonderlijke kunstenaar. Haar visie en materiaal was en is baanbrekend in de geschiedenis van het onderwijs. Daarnaast was ze een enorme kracht in de vrouwenbeweging en liet ze zien dat er een hoger doel voor vrouwen mogelijk was. De prijs die ze moest betalen was niet gering. Het afstaan van haar geheime kind Mario en het verliezen van haar grote liefde Giuseppe Montessano.

Ze was een avonturier en zwierf over de wereld om haar kennis en zienswijze te delen maar boven alles was ze Montessoriaan en geloofde ze in een wereld geleid door de kracht van kinderen. Mammolina -kleine moeder – werd ze genoemd door de echte volgelingen om haar heen.

Theater en educatie

Maandag 14 juli 2014 werd een unieke theaterschoolvoorstelling gepresenteerd, compleet met de speciaal gecomponeerde muziek van Montessoriaan Nicolaas Duin. Een wereldpremière waarin wij het leven van Maria Montessori beleven door de ogen van de kinderen zelf. Er is ontzettend hard gewerkt door de kinderen en de hulptroepen voor en achter de schermen. Het is een theaterleerproject geworden waarin de kinderen vanaf het eerste moment waarop ik ben begonnen zijn betrokken. Of zoals een van de kinderen schreef: “Als ik van school ga kan ik aan anderen vertellen wie zij was.”

Als de ‘bende van vijf’ hebben we het spoor van Maria Montessori gevolgd en voortgezet met dank aan Marjolein van der Jagt, Henriëtte Kors, Maja van Hall en Alexander Hoorn. In beeldende kunst, expositie, theater en muziek zullen we Maria op passende wijze in het Memoriejaar voor het voetlicht brengen.


Martine Zeeman
concept, script en regie ‘Mysterie Montessori’

 

De acterus: groep 8 van Montessorischool Noordwijk, schooljaar 2013/2014

Groep 8 van Montessorischool Noordwijk, schooljaar 2013/2014

 

Ervaringen van de acteurs in Mysterie Montessori

Aan het begin van de oefenperiode konden de kinderen van groep 8 die aan de musical meedoen over hun ervaringen en verwachtingen schrijven. Dat leverde volgende indrukken op:

Fee van Wijnen – “Maria draagt bijna altijd een schooluniform. Deze uniformen zijn speciaal gemaakt voor onze musical. Ik vind de musical heel leuk en de liedjes ook. De musical is vooral heel leuk, omdat hij uniek is. Alles is speciaal gemaakt, geschreven en ontworpen. Niemand anders speelt deze musical.”

Finn Verhaar – “Maria is een mooie maar slimme vrouw in de musical. Ze houdt van toneel, maar heeft geen fantasie. Die mooie woorden! Ik vind ze mooi. Dit is de leukste musical die ik ooit heb gespeeld. Maria is wel moeilijk om te spelen ze heeft veel emoties ik deed het in het begin heel vaak fout. Maar van fouten kun je het meest leren, dus het komt helemaal goed! Ik zit ook op toneel en dat is natuurlijk een voordeel.”

Dirk van Herwaarden “Ik vind het wel leuk, maar ik ben best wel verlegen en ik vind het moeilijk om overdreven te doen. Maar de regisseur en haar hulp helpen me ontzettend goed om in mijn rollen te komen. Ik heb er veel zin in want het wordt onvergetelijk!”

Fraukje Keijzer“Ik vind het heel leuk om verteller te zijn, omdat je dan niet echt hoeft te acteren maar gewoon kan voordragen. Het is best een beetje moeilijk om al die zinnen te leren, maar als je het uiteindelijk weet gaat het steeds een beetje makkelijker.

Athene Souverijn – “Ik speel Renilde Stoppani, de moeder van Maria Montessori en de vrouw van Alessandro Montessori. Dit vind ik zelf de leukste en een moeilijke rol omdat ik dood moet gaan en omdat ik best veel tekst heb.

Daan Makiese – “Ik vind dat het een boeiende musical wordt. Daar moeten we wel veel voor oefenen. Daar geniet ik ook van, maar het is wel heel serieus. Soms te serieus misschien, maar dat is natuurlijk nodig.”

Bjärne Blok – “Als Mussolini ben ik eerst een aardige journalist, daarna kom ik aan de macht in Italië en word ik een strenge man. Ik verbied Maria nog verder te gaan met haar school, want ik vind dat iedereen hetzelfde onderwijs moet volgen in gelijke schooluniformen. Ik bedreig haar, zodat ze moet meewerken.

Meike Jansen – “De leukste rol vind ik Ferdinanda de zwerver. Ferdinanda is zwerver geworden, omdat ze al haar geld is kwijtgeraakt door drugs. Toen is ze met haar kind op straat gaan wonen. Toch staat heel vrolijk in het leven, denkt positief en maakt graag een praatje met de mensen om haar heen. Ik vind het maken van deze musical ontzettend leuk, omdat je je er je eigen draai aan kunt geven. Ik vind de musical alleen soms een beetje oubollig. Iedereen doet heel erg z’n best om er wat leuks van te maken. En ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt!

Ian Hulsebosch – “Ik vind deze rol als medewerker een hele leuke om te spelen. De rol is leuk, omdat hij een beetje brutaal is. Ik vind het oefenen in Noordwijkerhout met het decor heel interessant. Dan zie je echt hoe het wordt en ik kan je wat verklappen: het wordt echt heel stoer!”

 

 

Advertenties

Een Reactie op “Nieuwe theaterteksten

  1. Beste mevrouw Zeeman,

    Ik ben een leerkracht van de 5de Montessorischool Watergraafsmeer.
    Wij zijn op zoek naar een musical voor groep 8 die wij eind dit schooljaar kunnen opvoeren. De musical moet geschikt zijn voor ongeveer 70 leerlingen. Zou de musical Maria Montessori geschikt zijn? Misschien zou u ons kunnen helpen.

    Met vriendelijke groet,

    Linda

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s